تاریخ : 24 آذر 1396
زمان : 15:33:51
منوی کاربری

میهمان گرامی خوش آمدید





خوش آمدید عزیز

کنترل پنل

تنظیمات

پروفایل

خروج

موضوعات

نظر سنجی
  • علاقه مندی شما

عکس قدیمی بندرریگ
مطلب در مورد بندرریگ
آموزش عکاسی

مشاهده نتایج


آمار وبسایت
  • بازدید امروز : 2 بار
  • بازدید دیروز : 1 بار
  • بازدید ماه : 25 بار
  • بازدید کل : 708815 بار

  • 1 2 3 4
    آخرین ارسال های انجمن
    بوموسی بندرریگی

        نویسنده :عبدالحمید قیصری

    بوموسی بندریگی


    با توجه به تبلیغات سوء وگمراه کننده کشورهای استعمارگر تا کنون بسیاری از واقعیت ها در قضایا وزوایای مبارزات ضد استعماری میر مهنا که به حق،اورا مالک دریا ها وصاحب سیف وقلم می نامیدند در پرده ای از ابهام قرار دارد.
    تا کنون از تعدادهمراهان وهم رزمان میر مهنا و نام های آنان اطلاعات جامعی منتشر نگردیده است تنها نشانه هایی مبنی بر حضور وهمراهی بزرگانی همچون مرحوم شیخ ثنون مرحوم آقا حاجی حسین صفاری مرحوم آقا محمود ، مرحوم بو موسی وبه روایتی مرحوم القاسمی جد حاکم کنونی شارجه (دکتر قاسمی) و......در مبارزات ضد استعماری میر مهنا که دوش به دوش میر مهنا دلیرانه با دشمن ستیز کردند در برخی منابع بچشم میخورد.
    بر کسی پوشیده نیست وپوشیده نمانده است که میرمهنا با سایر یاران وهمرزمانش با برافراشتن پرچم های سیاه لا اله الا اله- محمد رسول الله بر روی قایق هایشان توانست با قدرتی که هنوز هم ناشناخته مانده است پس از 15 سال مبارزه ونبردی بی امان با بزرگترین وقدرتمندترین کشور استعمارگر غرب که مدت 144سال سابقه حضور فعال در خلیج فارس را داشت ودر این بدون هیچ بهانه ای جزیره خارگ را به تصرف خود آورده بود موفق شدند در سال 1767 میلادی با خفت وخواری هلندیهای استعمار گر را برای همیشه نه تنها از جزیره خارگ بلکه از خلیج فارس بیرون براند وبا به زیر کشیدن پرچم دشمن لا اله الا اله- محمد رسول الله را بر بلند ترین نقطه قلعه موسلتاین که دشمن همواره ادعا می نمود که آن قلعه تسخیر ناپذیر است برافراشته نماید .
    میر مهنا با شکست قوای هلندیها وتصرف جزیره خارگ موفق شد بزرگترین ناوگان دریایی منطقه را با استعداد 60 فروند کشتی جنگی وقایق های توپدار را در اختیار خود بگیرد.
    اقدامات میر مهنا علی الخصوص اخراج هلندیهااز خارگ کریم خان را به شدت ناراحت ونگران کرده بود .در سال 1768میلادی کنسول فرانسه در خواست تعویض منسوجات فرانسوی را با ابریشم گیلان وپشم کرمان به کریم خان پیشنهاد نمود. کریم خان در قبال آن خواستار سرکوب میر مهنا توسط فرانسوی ها شد ولی در این مورد توافقی حاصل نشد وقراردادی منعقد نگردید .کریم خان به شیخ سعدون دستور داد که به خارگ حمله برده ومیر مهنا را سرکوب نماید.
    شیخ سعدون هم دست به دامن انگلیسی ها شد.
    شیخ سعدون بخوبی آگاه بود که بعداز هلندیها نوبت او وبوشهر خواهد بود از این رو حاضر بود برای از پا درآوردن میرمهنا به هر تلاشی دست بزند.
    نماینده کمپانی هند شرقی بریتانیا به خوبی لز خطر میر مهنا برای امنیت تجارت انگلیس در خلیج فارس آگاه بود. موضوع همکاری کریم خان به شورای عالی در بمبئیگزارش داده شد.
    شورای عالی پس از بررسی جوانب کار پیشنهادی مبنی براینکه اول برتانیا در ایران از آزادی مطلق برای گشایش دفتر واحداث قلعه وحمل هرگونه وبه هر مقدار اسلحه ومهمات لازم داشته باشد.دوم ر جزیره ای که درخواست مالکیت آن را کرد در اختیارش قرار گیرد.سوم خارگ باید به بریتانیا واگذار گردد.
    در سال 1768 سرانجام قراردادی بین کریم خان وبریتانیا علیه میرمهنا به امضاء رسید.
    مهمترین بند این قرارداداین که انگلیسی ها میرمهنا را از جزیره خارگ اخراج کردند خارگ متعلق به آنان خواهد بود.در درگیری که میان قوای میرمهنا وقوای مشترک ایران و بریتانیا صورت گرفت منجر به شکست مفتضحانه قوای مشترک ایران وبریتانیا  گردید ودر این درگیری تعداد 50 نفر از قوای انگلیسی ها کشته وزخمی شدند.
    حاکمان بریتانیا وایران به این نتیجه رسیده بودند که مبارزه ونبرد رویاروی با میرمهنا هیچ ثمری بدنبال نخواهد داشت.
    پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدند که مهمترین راه پیروزی در این راه همان برانداختن آتش اختلاف خواهد بود.در این میان قرعه به نام فردی افتاد که حسن سلطان نام داشت. حسن سلطان یکی از نزدیکان میرمهنا بود و مسولیت این خیانت  به عهده او گذاشته شده با وعده هایی حسن سلطان را به انجام این کار ترغیب نمودند وقرار براین گردید که حسن سلطان با کشت وکشتار وقتل عام وسیعی ضمن کودتا میرمهنا را دستگیر ویا به قتل برساند.
    میرمهنا با هوشیاری که داشت توطئه آنها را در نطفه خفه کرد او دریافته بود که این توطئه وخیانت پایان خوبی در بر نخواهد داشت ودر درگیری خانوادگی عده بی شماری از افراد بی گناه که بسیاری از آنها بستگان طرفین هستند کشته خوهند شد. به ناچار او با تنی چند از یاران و همرزمانش خارگ را به قصد نامعلومی ترک کردند. ولی در این میان تنها او نبود که این جزیره را ترک می کرد بسیاری از فرماندهان،نزدیکان،همرامان،همرزمان،مشاوران و......میرمهنا که سالها برای آزاد سازی جزیره خارگ از دست دشمن دست از جان شسته بودند در راه آزاد سازی همین جزیره خارگ بسیاری از پاکترین،عزیز ترین،شجاع ترین،فهیم ترین جوانان این بندر دلیرانه در برابر اشغالگران به مبارزه بر خواستند وشجاعانه به شهادت رسیدند. تنها آبهای پاک وبی غل وغش نیلگون خلیج همیشه فارس شهادت خواهد داد که استقامت،پایداری نیروهای وفادار و مخلص وبا انگیزه میرمهنا که با نثار خون های پاک خود که در اثر مواقع شدت در گیری ها بحدی می رسید که آبهای نیلگون رنگ خون به خود می گرفت در چنین شرایطی آزاد سازی جزیره خارگ فراهم ساخته شد.
    در این مسیر خون های پاک بسیاری از جوانان این مرز بوم نثار گردید.
    به ناچار آنها نیز صلاح را ذر این دیدند که پس از خارج شدن میر مهنا از جزیره خارگ آنها نیز هر چه سریعتر خارگ را به مقصدهایی ترک نمایند.

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، بوموسی بندرریگی
    لوازم وسائل بومی بندرریگ

     

     لوازم وسائل بومی بندرریگ

     

    دول بکرک  سطل وقرقره ای بوده که برای استخراج آب استفاده می شده

     

     

     

     

     

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، لوازم و وسائل بومی بندرریگ

                                                                                                                                                                                                                                         

    ناجی میرمهنا از اسارتگاه کریم خان زند

    پس ازمرگ نادر شاه در ایران اختلافات و اغتشاشات زیادی بر پا شد تا اینکه کریم خان زند با مدعیان حکومت به جنگ پرداخت و پس از چند سال کشمکش بر اکثر نواحی ایران از جمله سراسر استان فارس و نواحی خلیج فارس از جمله منطقه دشتی کرمان اصفهان خوزستان آذربایجان و...  تسلط یافت.
    در زمان کریم خان ضابط و حاکم دشتی میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی فرزند میرزا علی بیگ الحسینی خورموجی بود. وی نزد کریم خان از جایگاه ومنزلت والایی برخوردار بود، علم و فرهنگ در منطقه دشتی پیشینه ای طولانی دارد  و بی جهت نبوده و نیست که به دشتی (منطقه دشتی) نگین فرهنگی جنوب لقب داده اند. این منطقه تاریخی در طول تاریخ خود که بسیاری آن را به پیش از اسلام مرتبط میدانند، مشاهیر و بزرگان زیادی را در خود پرورانیده است، وجود مدارس های کهن در این منطقه گواه از تربیت عالمان و شخصیت های فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی و... میباشد.
    لازم دانستم در خصوص خاندان میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی و نوه ایشان میرزا محمد جعفر خان الحسینی خورموجی و رابطه این خاندان با خاندان وغایی مطالبی عرضه نمایم. میرزامحمد جعفرخان الحسینی خورموجی معروف به حقایق نگار فرزند میرزا ابوالحسن خان الحسینی خورموجی فرزند میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی دانشمند فاضل و حقیقت پسند از مورخین بنام دوران قاجاریه مشهورترین و زبده ترین آثار این دانشمند حقایق الاخبار ناصری است. اوج شهرت وی افشای مرگ امیرکبیر است، پدربزرگ ایشان میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی فرزند میرزا علی بیگ الحسینی خورموجی فرزند میرزا حسین بیگ الحسینی خورموجی درزمان کریم خان زند حاکم و ضابط و مورد احترام اهالی دشتی بود. در همان زمان نیز میرناصربن میرمحمد بن میرعبداله موسوی امامزاده ای از سادات بزرگ و جلیل القدر بحرانی و خاندان او از اعقاب امام موسی کاظم (ع) حاکم مقتدر و مورد احترام ساحل نشینان به خصوص اهالی بندر ریگ و نواحی شمالی بوشهر بود. بین این دو خاندان بزرگ منطقه پیوند خویشاوندی و قرابت نزدیکی وجود داشت. میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی یکی از دختران میرناصر که زنی بسیار شایسته و فهیم بود به همسری اختیار نمود. میرزا محمدبیگ الحسینی خورموجی جایگاه و منزلت والایی نزد خاندان زند از جمله کریم خان داشت و از احترام خاصی بر خورداربود.
    میرمهنا فرزند میرناصر بیست ساله بود که حکمران بلامنازع بندرریگ و نواحی شمالی بوشهر شد. میرمهنا برخلاف سایر روسا که با کریم خان زند متحد بودند، علیه کریم خان علم طغیان و مبارزه برداشت، بدستور کریم خان زند شش هزارنفر مرد جنگی برای سرکوبی او بندرریگ را مورد حمله قرار دادند و آن شهررا تصرف نمودند و میرمهنا را به اسارت خود در آوردند. میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی که بسیار مورد احترام خان زند بود وساطت نمود و با شفاعت او میرمهنا پس از یکسال از اسارت آزاد گردید، ولی به محض آزادی و بازگشت به بندر ریگ نسبت به تخریب دفتر تجاری و قلعه انگلیسی ها که در غیاب او و شبیه قلعه هلندیها در خارگ ساخته شده بود اقدام و فرانسیس وود و کلیه انگلیسی ها را که با قول و قرارداد با کریم خان وارد بندرریگ شده بودند، از بندرریگ اخراج نمود و همین اتفاق موجب شد شهر بندر ریگ مجددا مورد محاصره و حمله قوای مسلح کریم خان قرار گیرد و به ساکنین بندر ریگ اتمام حجت شود که چنانچه تسلیم نشوند بندرریگ با خاک یکسان خواهد شد. میر مهنا مجددا بازداشت و به شیراز اعزام گردید، درسال 1757میلادی مجددا میرزا محمد بیگ الحسینی خورموجی شفاعت آزادی میرمهنا را از کریم خان مینماید. میرمهنا پس از آزادی از اسارت باز هم حاضر نمیشود تابع دستورات و تسلیم خواسته های کریم خان زند شود و همچنان به مخالفت خود باکریم خان ادامه میدهد.

               

     

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، میرمهنا
    میرعلی خان بندرریگی

    میرعلی خان بندرریگی                   نویسنده:عبدالحمید قیصری




     ازمیرعلی خان بندریگی به  عنوان حاکم وضابط بندریگ دراواخر دوران سلطنت کریم خان زند وکسی که لطفعلی خان زند را که به هنگام فرار از طریق لارستان (1203 ه.ق) به بنادر وبوشهر آمده بود مورد حمایت و یاری قرار داد نام برده شده است .لطفعلی خان زند دوبار از حاکمان بوشهر در خواست حمایت و یاری کرد.
    بار اول موقعی بود که آقا محمد خان قاجار با زندیه در جدال بود وبسیاری از ساکنان از جمله حاکم بوشهر به حمایت از لطفعلی خان بر خواستند .
    به این معنی جعفرخان پدر لطفعلی خان در شیراز کشته شد لطفعلی خان با لشکری در کرمان بود همینکه خبر قتل جعفر خان پدر لطفعلی خان در کرمان منتشر شد لشکری که با لطفعلی خان بود از هم پاشید و لطفعلی خان از روی ناچاری به حاکم بوشهر پناه برد از بخت بد حاکم بوشهر زندگی را بدرود حیات گفته بود ولی جانشین او برای حمایت از او بنا به وصیت پدر لشکری فراهم ساخت ولطفعلی خان زند را دررفتن به شیراز یاری داد.
    در مرتبه دوم (1206ه.ق)که حاجی میرزا ابراهیم خان اعتماد الدوله (کلانتر)دروازه شیراز را به روی لطفعلی خان زند بست واو را به شیراز راه نداد .
    حاجی میرزا ابراهیم خان اعتماد الدوله (کلانتر) که از او فردی خیانت  کار یاد شده است آورده اند که بعد از اینکه لطفعلی خان با انبوهی از سپاهیان که در خارج از شیراز بسر می برد حاجی میرزا ابراهیم خان اعتماد الدوله (کلانتر) اعلام کرده بود که هر کس با لطفعلی خان بماند وبه خانه خود بر نگردد  دمار از روزگارخانواده  وکسان او خواهیم کشید به ناچار لطفعلی خان به بوشهر پناه آورد ولی چون حاکم بوشهر از دوستان نزدیک حاجی میرزا ابراهیم خان اعتمادالدوله  (کلانتر) بود نه تنها از همکاری وحمایت از او خودداری کرد حتی در تکاپوی دستگیری وی بر آمد.
    در اتحادی که میان حاجی میرزا ابراهیم خان اعتمادالدوله (کلانتر) وبرادرش حاجی عبدالرحیم وچند تن دیگر از قوامین دشتستان وگرمسیر به ویژه رضا قلی خان کازرونی وحاکم بوشهر ودشتستان به وجود آمده بود وهدف آنها این بود که لطفعلی خان از میان برداشته شود وپس از برداشته شدن لطفعلی خان در میان خود حکومت متحدی تشکیل دهند .
    آقا محمد خان در نتیجه خیانت ها واقدامات حاجی میرزا خان اعتمادالدوله (کلانتر) وارد شیراز شد وبه راحتی بر اوضاع مسلط شد.
    حاجی میرزا ابراهیم خان اعتمادالدوله (کلانتر)مهمترین عامل وباعث پیروزی آقا محمد خان قاجار در شیراز شد وبساطت نمود که فرزندان شیرازی ها را مسترد دارند ولی خان قاجار در جواب او گفته بود که چیزی که بدست قشون افتاد نمی توان پس گرفت.
    مگر قشون بیگانه ودشمن دیرین که وارد کشور می شدند جز اینکه مردم را می کشتند ومال ، دارائی آنها را به غارت و فرزندانشان را به بردگی می بردند
    حاکم بوشهر برخلاف گذشته به لطفعلی خان اجازه ورود به بوشهر را نداد وحتی در تکاپوی دستگیری وی برآمد.
    لطفعلی خان ناچار به بندریگ رفت وبه میر علی خان حاکم وضابط بندریگ پناه آورد دراین میان دو حاکم بوشهر و بندریگ با همدیگر دشمنی دیرینه داشتند.
    حاکم بوشهر از پیوستن و پناه آوردن لطفعلی خان زند به حاکم بندریگ بسیار ناراحت ونگران شد وبه توصیه دوستش حاجی میرزا ابراهیم خان اعتماد الدوله (کلانتر) استمداد جست.
    وبه همین منظور حاجی میرزا ابراهیم خان اعتمادالدوله (کلانتر) هم سه هزار نفر سواره وپیاده به سرکردگی رضا قلی خان شاه سون برای سرکوبی ائتلاف لطفغلی خان زند ومیر علی خان حاکم بندریگ از شیراز روانه  دشتستان کرد وچون نیروی اعزامی به برازجان رسید به سپاهیان حاکم بوشهر ودشتستان ملحق شدند.

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، میرعلی خان بندرریگی
    بازی های محلی بندرریگ

    بازی های محلی بندرریگ


        اتوتل توت متل
    بازیکنان ردیف مى‌نشینند و پاهاى خود را دراز مى‌کنند. آن‌گاه یکى استاد شده و در حالى‌که با دست روى پاى بازیکنان مى‌زند چنین مى‌خواند : اتوتل توت متل ناراحمدی، نارشکر تیشه وردار و برو به جنگ کانظر [تیشه بردار و برو به جنگ کاکانظر ] کانظر هى که، هوکه ([کاکا نظرهى کرد، هو کرد. (هاى و هوى کرد )] گله ٔ شاه رم که (گله شاه رم کرد ) سى و سه تاش کم‌که (سى و سه ‌تایش کم کرد ) دختر شاه شونه مى‌خواد شونه ٔ مردونه مى‌خواد برو سر حوض توتیا خوته بشو زودى بیا (طهارت بگیر) در اینجا، کلمه ' بیا' به‌هر که افتاد بازنده است. استاد از نفر بازنده مى‌پرسد: 'اوو گرم مى‌خواى یا اوو سرد؟' نفر بازنده، باید یکى را انتخاب کند. اگر آب گرم انتخاب کرد بازیکنان او را سخت پنجیر مى‌گیرند. اگر آب سرد را انتخاب کرد آهسته پنجیرش گرفته و دوباره بازى را از نفر بازنده شروع مى‌کنند .

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، بازی های محلی بندرریگ
    دبستان منوچهری بندرریگ

                             

     نودسال با دبستان منوچهری بندرریگ

    بندرریگ بعلت موقعیت جغرافیایی خاص خود بخصوص نزدیکیش به جزیره خارگ وقرارگرفتن آن در مسیر کشتی هایی که به مقصد کشورهای مختلف درطول خلیج فارس درحرکت بودندونیز ارتباط بامناطق گسترده وپس کرانه خود همواره درجهت های مختلف مورد توجه خاصی بوده است.
    بندرریگ ازسابقه بسیار زیادی در امرفرهنگ،آموزش ویادگیری برخورداربوده جدا ازمکتب خانه های متعدد وهمچنین وجود
    شخصیت های مهم ومذهبی ازجمله آخوند وملاهای بنام ومعتمدکه خودبه مبحث دیگری نیازاست.
    درسال1305شمسی اولین مدرسه بنام مدرسه مبارکه دربندرریگ تأسیس شد.اززنده یادمرحوم حاج سید احمد سعادت به
    عنوان اولین مدیر مدرسه دربندرریگ یادشده است.نام برده در دهه های1300و1310شمسی مسئولیت مدیر دبستان منوچهری
    بندرریگ راعهده دار بودند. این مدرسه بعدازجندی به مدرسه منوچهری بندرریگ تغییر نام داد مدرسه فوق الذکربعلت نداشتن مکان مناسب ومستقل به ناچار با چندین بارتغییر مکان مواجه شد.  تمامی مکان هائکه مورد استفاده این مدرسه قرار
    میگرفتندبه افراد خیر،خوشنام،فرهنگی،مذهبی...تعلق داشتند.  لازم میدانم به بخشی از مکان های که در منابع از آنان یاد
    شده است اشاره نمایم.
    1.منزل شخصی مرحوم حاج محمدحسین
    2.منزل شخصی مرحوم حاج محمد مرشدی
    3.منزل شخصی مرحوم ابراهیم نبی
    4.منزل شخصی مرحوم حاج  شیخ علی مذکوری
    5.منزل شخصی مرحوم غلامحسین خان حیات داودی
    6.منزل شخصی مرحوم حاج محمد حسن رمضانی
    7.منزل شخصی مرحوم حاج محمد علی محسنی زاده
    درسال تحصیلی 1336-1337 ساختمان اختصاصی و مستقلی در ساحل بندرریگ تحت عنوان ساختمان دبستان منوچهری
    بندرریگ احداث گردید که این ساختمان درمنطقه اگرگفته نشود درجهت های مختلف درنوع خودبی نظیر ولی کم نظیربه
    نظرمیرسید.کاراحداث ساختمان مستقل واختصاصی دبستان منوچهری بندرریگ درسال 1338با اعتباری حدود80هزارتومان
    به پایان رسید استاد کارساختمان دبستان مذبور رافردی بنام استاد محمود اصفهانی به عهده داشت.
    این ساختمان در زمینی به مساحت20000متر مربع وبازیر بنایی بالغ بر700متر مربع دریک طبقه شامل 6کلاس درس،دفتر،
    اطاق معلمان،انبار،اطاق های مخصوص نگهداری وسائل ونصب تجهیزات ورزشی آبدارخانه و...احداث گردید.

    مصالح  بکار رفته دراین ساختمان آجر،سنگ،سیمان وتمامی درب وپنجره های این مدرسه از جنس چوب بود.
    نمای اصلی این ساختمان رو به آفتاب (مغرب،دریا) قرار داشت در تمامی طول این ساختمان  راهرو یا طارمه
    باز میشد.
    در این مدرسه شخصیت های فرهنگی فراوانی زحمت تدریس ، تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان وقت بندریگ
    را با تمامی سختی ومشکلاتی که درآن دوره وجود داشت متحمل نمودند .
    در این مکان  فرهنگی شخصیت های مهمی به فراگیری علم، درس وتحصیل پرداختند وبه درجه ی مهم و قابل
    قبولی نایل گردیدند که وجود هر کدام ازآنان موجب افتخار ومباهات بندریگ است.
    این مرکز فرهنگی که مایه افتخار وسرافرازی فرهنگ  و فرهنگ دوستان می باشد در آستانه نود سالگی است.
    یاد ونام تمامی شخصیت های فرهنگی که در این آموزشگاه به کار تعلیم وتعلم و همچنین کلیه افرادی که در این
    مدرسه به فراگیری علم پرداختند و هم اکنون در تمامی سطوح  صاحب منصب ، مسولیت  پذیر ،متعهد،تاثیر گذار
    و....هستند گرامی میداریم .  نویسنده:عبدالحمید قیصری



     

    سالنام آموزشگاهمدیر آموزشگاهمحل آموزشگاه
    1305مبارکه بندرریگسیداحمدسعادتمنزل مرشدی
    1308مبارکه بندرریگسیداحمدسعادتمنزل حاج محمد حسین
    1310مبارکه بندرریگسیداحمدسعادتمنزل عباس مصدق
    1312مبارکه بندرریگسیداحمدسعادتمنزل اسماعیل نبی
    1314مبارکه بندرریگعلی اکبرنوری وزیریمنزل حاج محمد حسین
    1316مبارکه بندرریگعبدالکریم سعادتمنزل حاج محمد حسین
    1318مبارکه بندرریگسیداحمدسعادتمنزل حاج عبالرسول رمضانی
    1322مبارکه بندرریگمحمودکشاورزمنزل حاج عبالرسول رمضانی
    1326دبستان منوچهریسید عبالرسول فرحی 

     

    1329دبستان منوچهریاسماعیل محمدی 
    1336دبستان منوچهریآقای شهابی 
    1338دبستان منوچهریسلمان فرزانه کفیل 
    1339دبستان منوچهریعیسی فهیمی 
    1340دبستان منوچهریآقای رستمیان 
    1341دبستان منوچهریحسین رستمی 
    1343دبستان منوچهرینجف نجفی 
    1353دبستان منوچهریسیدمحمد حسین موسوی 
    1356دبستان منوچهریحسین بنیادی 
    1360   

     باسپاس از استاد گرامی عبدالحسین عظیمی ومدیرمحترم دبستان ملک نیابندرریگ خانم زهراباقرزاده

     

     

     

         

                        

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، دبستان منوچهری بندرریگ
    بزرگان بندرریگ 1

     

     

     

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، بزرگان بندرریگ 1
    رودحله

    روستای محمدی(مومدی}

    نام استان بوشهر است که به صورت یک شبه جزیره باریک در حاشیه شمالی خلیج فارس قرار گرفته است و بنا به موقعیت آن در زمانهای گذشته آن را "ابوشهر" یعنی پدر شهرها که بعد به بوشهر تغییر نام داده شده است. البته نامهای دیگری از قبیل لیان و ریشهر نیز در شناسنامه بوشهر دیده می شود و تاریخ این شهر به دو تا سه هزار سال قبل از میلاد یعنی تمدن ایلام بر می گردد.
    دهستان و موقعیت تاریخی وجغرافیایی :


                  

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، رودحله
    شهدای بندرریگ

     

     شهداء بندرریگ
    نیمه شب بارانی میدان شهدا بندرریگ        عکاس سعید ایزدی
    گلزار شهدا طرح قدیم بندرریگ         عکاس سعید ایزدی
     

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، شهدای بندرریگ
    آیین های مذهبی در بندرریگ

     آیین های روز عاشورا در بندر ریگ
    مردم این بندر تاریخی  که بیش از یک هزارسال از قدمت آن می گذرد باشور خاصی به استقبال این ماه می روند و اکثر مردم این بندر از پیر و جوان سیاهپوش می شوند و درغم سالارشهیدان با برپایی عزاداری، ارادت خودرا به خاندان اهل بیت ابراز می دارند. آداب  خاص مردم این بندر در ماه محرم بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا جذابیت خاصی دارد طوری که از شهرها و روستاهای دور ونزدیک استان بوشهر در روز عاشورا به این بندر روانه می شوند. همچنین افراد آشنا با این منطقه نیز در هر نقطه ای از ایران زمین باشند در این دو روز محرم به این بندر می آیند. از قدمت اجرای تعزیه در روز عاشورا که در میدان قدیمی طاق شروع و درچندین حسینیه دیگر نیز ادامه می یابد اطلاع درستی در دست نیست اما عکس ها وتصاویری حتی از 90 سال پیش از این آیین موجود است. با این که تعزیه و تعزیه خوانی در بندرریگ سابقه فراوان دارد، اما این آیین بیشتر حالت عزاداری دارد و نشانه گر تصویری نمادین از حادثه جانگداز کربلا تا شام است. طبق اطلاعات کسب شده از  بزرگان این بندر این آیین در 100سال اخیر به همین شکل و با اندکی تغییر اجرا می شود. در شب و روز عاشورا آیین‌های این منطقه به اوج خود می‌رسد و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی تا نیمه‌های شب کوچه وخیابان های شهر را می‌پیمایند و به عزاداری می‌پردازند.. سوگواران اباعبدالله‌الحسین (ع) در بندر ریگ و در روز عاشورا با اجرای مراسم تعزیه که سالیان متمادی در این بندر پابرجا است، رونقی خاص به آیین سوگواری اباعبدالله الحسین (ع و شهدای کربلا می‌بخشند. هر یک از عزاداران حسینی در شب عاشورا یکی از نیازهای گروه تعزیه را برآورده می‌سازد. یکی اسب می‌آورد و دیگری شتر، عده‌ای هم با برپایی خیمه‌گاه نمادین قافله سالار کربلا، میدان تعزیه را مهیا می‌سازند وگروهی از سوگواران نیز پخت و پز غذاهایی نذری برای پذیرایی از مهمانان روز عاشورا را برعهده می‌گیرند. در تعزیه مردم بندر ریگ، سپاه یزیدیان با یاران اباعبدالله الحسین (ع) در این محل تاریخی روبه رو می‌شوند و با رجز خوانی سران سپاه کفر، نمایش حادثه کربلا آغاز می‌شود. بازیگران نقش یاران امام حسین (ع) که برای بیان شجاعت دلیرمردان کربلا لباس رزم برتن کرده‌اند، یکی پس ازدیگری به‌ میدان می‌آیند و نمایش نبرد عاشورا را در اذهان تداعی می‌کنند. درظهر عاشورا که تعزیه نبرد امام حسین (ع) ویارانش با سپاه کفر پایان می‌یابد، خیمه‌گاه نمادین سالار شهیدان به آتش کشیده می‌شود و بازیگران اهل بیت (ع) در محاصره دشمن راهی اسارت می‌شوند. حزن و اندوه جانکاهی عزاداران حاضر در میدان تعزیه را فرا می‌گیرد و دوستداران اباعبدالله‌ الحسین (ع) از عمق وجود آنچه را در صحنه کربلا بر امام(ع)، یاران و اهل بیتش گذشت احساس کرده، در ذهن تداعی می‌کنند و به سر وسینه خود می‌زنند. در پایان این آیین عزاداران در نمازظهر عاشورا شرکت کرده و سپس بانیان عزای حسینی در بندر ریگ غذای نذری را در بین عزاداران و میهمانان توزیع می‌کنند. اجرای آیین معنوی و عرفانی صبح رو سیاه از دیگر آیین دیدنی عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع ) در بندر ریگ است که توسط مداحان و عزاداران در تمامی حسینیه‌ها ومساجد این بندر برگزار می‌شود. در این آیین که تا بامداد ادامه دارد، مداحان مدیحه سرایی می‌کنند و در بین مداحی نذری‌های خانواده‌ها که شامل حلوا و نان سنتی (گرده) و شیر و قهوه است بین حاضران در مجلس توزیع می‌شود. تعزیه ˈبیل و منتیلˈ و ˈقانیانˈ از دیگر آیین‌های مردم بندر ریگ در ماه محرم و صفر است که تماشاگران فراوانی دارد. در تعزیه بیل و منتیل که سه روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اجرا می‌شود، بازیگران در نقش جمعی از زنان طایفه بنی‌اسد، روایت چگونگی تدفین اجساد مطهر امام (ع) و یارانش در صحرای کربلا را به تصویر می‌کشند. براساس این روایت عده‌ای اززنان قبیله بنی‌اسد هنگام عبور ازکنار رودخانه فرات اجسادی نورانی و خوشبو را مشاهده می‌کنند. این زنان با دیدن این اجساد از مردان قبیله خود درخواست دفن و خاکسپاری آنان را می‌کنند که مردان قبیله ازاین کار سرباز می‌زنند و خود زنان جسدهای مطهر شهدای کربلا را به خاک می‌سپارند. تعزیه قانیان نیز همه ساله در اواخر ماه صفر دربندرریگ براساس داستانی اجرا می‌شود که قانیان پادشاه معروف رومی و مسیحی مذهب از برپایی و ادامه سوگواری و عزاداری تعدادی از اهل بیت عصمت وطهارت (ع) جلوگیری کرده‌بود. پادشاه رومی بعد از ارتکاب به این عمل، شب هنگام در خواب، خود را در صحرای محشر یافت که زبانه‌های آتش از جسم او بر می‌خاست. این پادشاه رومی پس از آن پشیمان شد و با ادای توبه در زمره علاقه‌مندان به خاندان اهل بیت (ع) در آمد که نمایش داستان او تا به امروز توسط مردم بندر ریگ اجرا می‌شود.

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، آیین های مذهبی بندرریگ
    پست وتلگراف

    تاریخچه پست و تلگراف بندرریگ


    تاسیس دفتر پست و تلگراف بندرریگ_در سال 1285 خورشیدی
     سیم کشی خطوط از برازجان به بندرریگ از طریق آبپخش شبانکاره با تیر چوبی وسیله آقایان شیخ محمود خلیفات و شیخ علی خلیفات کشیده شد که پس از مدتی به تیر آهنی تبدیل گردید.
    بار دگر جهت کم کردن فاصله خطوط از طریق احمدی و انگالی و رود حله به بندر ریگ - دیلم و بهبهان توسط آقایان نام برده بالا کشیده شد و بعدها نیز به اهواز متصل گردید و در نتیجه ارتباط تلگرافی از بوشهر به اهواز برقرار شد.
    تلگراف به وسیله مورس مبادله میگردید.تا قبل از رسیدن مدیر مسول مرحوم یوسف خان قنواتی...تلگراف توسط شیخ محمود خلیفات مبادله میگردید.
    آقای قنواتی 15 سال عهده دار این مسوولیت بودند که پس از ایشان به ترتیب.1-محمد علی مخبر
     2-حکمت شیرازی
     3-محمد حسن مودب
     4-غلامحسین ایمنی( پدر استاد سروش اتابک زاده و رضا ایمنی اهل بندر دیلم )
    5-غلامشاه فروتن(اهل بندر دیلم )
    6-علی مفتخر دشتی
     7-غلامحسین ایمنی
     8-سید حسین ریشهری
     9-عبداله خلیفات
     10-غلامرضا جلالی
    11-محمود فقیه
     12-غلامحسین خلیفات
     13-دهباشی
     14-اسماعیل کرمی
    15-عوض ذهبی
    16-غلامحسین خلیفات
     17-اله کرم بهروزی
    18-غلامحسین موتمن
    19-نیازمند
     20-مهدی فروتن
     21-رضا ایمنی
    22- عبد اله هادی پور
    23-عطا اله خیاط زاده
     24-سید محمد رضا غالبی 17 سال مسوولیت پست را داشتند.
    در سال 1353 پست و مخابرات از هم تفکیک شدند که مسوولیت پست به عهده آقای خیاط زاده و مخابرات به عهده آقای اسماعیل کرمی واگذار گردید.در فواصل مختلف و ایام مرخصی مدیران آقای حسن خلیفات که به امور تلگراف تسلط داشتند کفالت دفتر را عهده دار می شدند سپس حاج محمد خلیفات،محمد بحریه،محمد فریدونی،یونس داوودی،عبد اله نعمتی و محمد محمود نژاد تا کنون.محموله های پستی مدتی با هواپیماهای یک موتوره به ریگ ارسال و یا از ریگ فرستاده میشد.
    در سال 1350 بندر ریگ دارای یک خط بوشهر به شماره 4035 و یک خط مغناطیسی شده در اردیبهشت سال 61 دستگاه N E C 60 شماره افتتاح گردید و در فروردین ماه سال 68 دستگاه100 شمارهP A B X  و در سال1375 مرکز هزار شماره ای دیجیتال با 15 کانال ارتباط ورودی و 20 کانال خروجی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت

    منبع : وبلاگ  - میر مهنا بندرریگی

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، تاریخچه پست وتلگراف بندرریگ
    خاندان حیات داوود



    عکاس سعیدایزدی 11مارس 2014 

    عمارت خان حیات داوود ی روستای محمدی(بوشهر)(بندرریگ)

    بندرریگ و خاندان حیات داوودی  

    بخش بندر ریگ با مساحت حدود 750 کیلومتر مربع و شهر بندریگ با دو نیم کیلومتر مربع مساحت و حدود یک تا سه متر ارتفاع از سطح دریا در ساحل شمالی خلیج فارس و در قسمت جنوبی شهرستان واقع شده است فاصله آن تا بوشهر 155 کیلومتر می باشد.

    اما زمان رونق و اعتبار این بندر به قبل از دوره قاجار و صفوی میرسد قدمت این بندر به قرن شانزدهم میلادی میرسد  که علاوه بر بندری تجاری بوده ، بعنوان یک بندر مسافری نیز مشهور بوده که در قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی اغلب  مسافران وسیاحانی که با اهداف جهانگردی ،نظامی ،سیاسی و مطالعاتی مذهبی  قدم به خاک ایران می گذاشتند چنانچه از راه های دریایی جنوبی می آمدند ، از طریق بندرریگ وارد کشور می شودن و پس از آن به سایر نقاط ایران می رفتند.

    یکی از مشهورترین این مسافرتها بدین گونه می توان یاد کرد:

    در سال 1660 م مطابق با 1039 ق/1000ش یعنی حدود 380 سال پیش یک هیئت مذهبی به سرپرستی اسقف ((دوبریت)) برای کمک به کاتولیک های رومی از راه حلب و بصره به بندرریگ وارد شد تا برای اجرای ماموریت خود به سایر مناطق ایران سفر کند .

    در این بندر طوایفی های مختلفی زندگی می کردن که از جمله : طوایفی بودند موسوم به ((زعاب)) که اعرابی هستند خواستگاه اصلی آنها جزیره سرخ در راس مسندام در قسمت جنوبی خلیج فارس ، حوالی عمان بوده و به اعراب هوله معروف بوده اند.

    از دیگر طوایف که در دوقرن اخیر  در بندرریگ مستقر شده اند لرهای مهاجر حیات غیبی از خرم آباد لرستان می باشند که باعث بوجود آوردن طایفه بزرگ حیات داودی شدند که در مورد آن بیشتر بررسی می کنیم.

    تاریخ ورود خاندان حیات داوودی

     به نوشته الله کرم خان حیات داودی در کتاب شش فصل گزارش نموده است : تاریخ این طایفه در بندرریگ با ورود علی خان ، بزرگ خاندان حیات داودی و استقرار حکومت ملوک الطوایفی در این بندر آغاز شده است و با ورود خود ، منطقه را به نام طایفه خود تغییر داده است  .

    بندرریگ (حاکم نشین) بلوک حیات داود بوده است . بلوک حیات داود از طرف جنوب از رودحله و از طرف شمال تا لیراوی میرسیده است. از مشرق تا شبانکاره جز حیات داوود بوده است. آبادانی مسکونی بندرریگ در آن دوران یعنی حدود 230 سال پیش که خوانین حیات داوود به ریگ آمدند آغاز گردیده است.

    شکل گیری بافت شهری بندرریگ از زمان خانعلی خان حیات داوودی پدر حیدر خان صورت گرفته است. اوج معماری را در برج خانعلی خان می توان یافت. بافت حسینیه خان نیز ابهت معماری قدیم را حفظ نموده است . تیر پوشهای سقف از چوب صندل که در اصطلاح (چندل) می گویند تشکیل شده است. روش معماری و ساخت خانه ها از ساختمان های بوشهر تاثیر پذیرفته است و در و پنجره های ساختمان با هلال های رنگی از بوشهر می آورده اند.

    ورود به داخل منازل از طریق در ورودی است که چوبی و دولنگه است.

     

    طایفه حیات داوود  

     

    حیات داوود به منطقه خان نشین قدرتمندی اطلاق می شود که گسترده قلمرو آن از جنوب قریه حصار که خود حد جنوبی و نهایی حاکم نشین طایفه لیراوی است ، تا گناوه ،بندرریگ و رودحله را دربر می گرفت. حد جنوبی خلیج فارس و حد شمالی آن بلندی های سفید کوه است.

      طول منطقه حیات داوود به 112 کیلومتر و عرض آن به 18 کیلومتر می رسید .جزیره خارگ و خارگو را هم در بر می گرفت.

    در باره وجه تسمیه حیات داوود ، الله کرم خان در کتاب فصل شش که در سال 1336 ه.ق نوشته است :

    اصل ما از خرم آباد لرستان است از طایفه حیات غیبی که تا کنون آن طایفه در خرم آباد می باشد و به این نام خوانده می شوند. در اوایل سلطنت صفویه بنابر سببی چند از اقوام خود جدا گشته و از دیار خود هجرت نمودند و در این ناحیه تا کنون که به بلوک حیات داوود معروف است رحل اقامت افکندند . هر چند که کلیه این بلوک را به تصرف خود در آوردند و به نام طایفه خود نامیدند و حیات داوود نام نهادند .

    در زمان لطفعلی خان زند خدماتی است ک در کتب و تواریخ مسطور است : که امیر علی خان حیات داوودی همان کسی است که به هنگام فرار لطفعلی خان ، شاهزاده دلیر زند به بوشهر ، او را یاری کرد . میر علی خان برای کمک به لطفعلیخان ، سپاهانی را تدارک دید و توانست به همکاری زال خان خشتی ، سپاهیان اعزامی ابراهیم خان کلانتر که دروازه شیراز را بر روی شاهزاده زند بسته بودند شکست دهد . سربازان کلانتر به سرداری رضا قلی خان شاهسون در نزدیکی برازجان از نیروهای متحد لطفعلیخان ، میر علی خان بندریگی و زال خان خشتی شکست خورده و متواری شوند.

    جد اعلای خاندان حیات داوودی ، حسینقلی خان بود که ابتدا در گناوه سکونت داشته و در زمان حسینقلی خان بود که طایفه ذعابی وارد بندرریگ شدند.  که در رابطه با برخورد این دو طایفه چنان مطلبی دیده نمی شود. اما الله کرم خان در کتاب شش فصل خود متذکر شده و آقای امان الله خان حیات داوودی فرزند الله کرم خان نیز معتقد است طایفه حیات داوودی همیشه با دولت مرکزی همکاری داشته و خلاف منافع دولت قدمی بر نمی گذاشته است بدین جهت امکان دارد که این طایفه در زمان کریم خان زند خود را متعهد به همکاری و خدمتگذاری به دولت کریم خان می دانسته است.

    منطقه فرمانروایی خوانینی حیات داوود به سه حوزه تقسیم می شود که هر سه توسط فرزندان خانعلی خان ( حیدر خان ، محمد خان و حسینقلی خان ) اداره می شدند.

    1- بندرریگ حوزه اقتدار حیدر خان و پس از وی پسرش الله کرم خان بود.

    2- حوزه رودحله : مقر این روستا ی محمدی بود ، حسینقلی خان ، برادر حیدر خان فرمانروایی این حوزه را به عهده داشت که پس از وی پسرش مرحوم خانعلی خان  ضابطی  این حوزه را بعهده گرفت و سرانجام فرزندان خانعلی خان و به ویژه نصرالله خان حیات داوودی حوزه رود حله و محمدی را اداره کردند.

    3- حوزه چهار روستایی : این حوزه نیز مقر فرمانروایی محمد خان فرزند دیگر خانعلی خان و برادر دیگر حیدر خان بود.

    حیدر خان سال ( 1245-1313 ه-ش)

     

    حیدر خان فرزند خانعلی خان فرزند مراد خان فرزند حسین فرزند امیر و فرزند حیدر خان حیات داوودی است. پس از در گذشت پدرش خانعلی خان به ضابطی بندریگ و توابع بلوک حیات داوود رسید . حیدرخان سیاسی ترین و مقتدرترین ضابط این طایفه بوده است . در سال 1333 ه ق /1294 ه ش و همزمان با هجوم سوم نیروهای بریتانیا به بوشهر در 49 سالگی ضابط بندرریگ را بر عهده داشت. بواسطه مبادلات تجاری بین او و دولتهای اروپایی بخصوص انگلستان از اقتدار مالی مناسبی نیز برخوردار بود . در جریان اشغال بوشهر توسط قوای انگلیس در رمضان 1333 ه ق با مبارزان تنگستانی و اتحادیه خوانین (رئیسعلی دلواری ، شیخ حسین چاهکوتاهی وزایر خضر خان اهرمی ) همکاری نکرد و با همکاری احمد خان انگالی و اسماعیل خان شبانکاره ای اتحادیه دیگر مبنی بر بیطرفی در جریان جنگ تشکیل داد و این اتحادیه نه در جهت ضدیت با مبارزان بود بلکه بدان جهت بوجود آمد که بتواند با حزم و احتیاط هجوم دشمن را نه با جنگ بلکه با  سیاست ملایم تر و مذاکره دفع نماید. اما حق این بود که اتحادیه حیدرخان و هم پیمنانش ، بیشتر جانب مبارزان محلی را نگه می داشت و انها را در رویارویی با نیروهای بیگانه تنها نمی گذاشت و حتی در مورد دستگیری (ویلهلم واسموس ) جاسوس آلمانی که در خانه حیدرخان مهمان بوده و تحویل او به انگلیسیها و فرار وی و پناهنده شدن به احمد خان انگالی متحد حیدر خان و پناه دادن ونجات او توسط احمد خان بوده است.

    در کتاب ((توفان در ایران )اثراحمد احرار  در مورد واسموس آلمانی نوشته شده است :

    واسموس جاسوس آلمانی در سفر دوم خود از طریق خوزستان انجام گرفت و وارد بندرریگ شد  با توجه به آشنایی قبلی با سران عشایر جنوب ایران  و شناخت موقعیت جغرافیایی  به منطقه حیات داوود وارد  و مهمان حیدر خان شد. اقامت او در بندرریگ چون بطول انجامید به این بهانه که مال التجاره و کالاهای او قرار است از بصره  به زودی وارد منطقه شود  و     باید منتظر بماند. واسموس چون به زبان فارسی آشنایی کامل داشت با پوشیدن لباس محلی خود را به شکل اهالی محل در آورد در مدت اقامت در ریگ مرتباً به روستا های مختلف حیات داوود شبانکاره ولیراوی می رفت و با تماس با کلانتران ذی نفوذ محلی سعی در اغتشاش و دودستگی می نمود و با سعایت از حیدر خان ، کوشش داشت تا طوایف مختلف محلی را علیه یکدیگر و مخصوصا حیدر خان بشوراند که این جزء ماموریت و جاسوسی او بود. جزئیات این اقدام به گوش حیدر خان رسید و نسبت به واسموس که خود را تجار معرفی کرده بود بشدت مشکوک نمود.

    سرانجام مال التجاره واسموس از بصره  رسید و به دستور حیدر خان مورد بازرسی قرار گرفت و معلوم شد که تمام این بار چیزی جزء اسلحه و مهمات نیست که بعداً به تفنگ واسموسی شهرت یافتند.

    پس تفنگها و سلاح های دیگر به دستور حیدر خان ضبط و واسموس دستگیر شد و پس از چند روز حیدر خان به واسموس  اعلام کرد که کاملاً از نیت او آگاه است و شانس آورده که مهمان او است و الا کیفر این کار را می گرفت. و به او ابلاغ شد صبح زود روز بعد بندرریگ و منطقه حیات داوود را ترک نماید در غیر اینصورت اقداماتی علیه او صورت می گیرد. پس او ریگ را ترک نمود و به بلوک انگالی رسید و خود را به منزل احمد خان انگالی رساند و شب را در آنجا گذراند و فردا منطقه را ترک کرد .

    در زمان حیدر خان آبادی و عمران و توجه به امور زراعت و کشاورزی در بندرریگ گسترش یافت . حسینیه بزرگ حیدر خان که در ایام سوگواری و ماه محرم وصفر در آن به عزاداری می پرداخت هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و هر ساله مراسم تعزیه روز عاشورا در (میدان طاق ) رو به رو خانه غلامحسین خان حیات داوودی برگزار می شود.

    در گذشت حیدر خان در سال 1313 ه ش در شیراز و هنگام تبعید وی به این شهر  به دستور رضاشاه روی داد و آرامگاه او در شهر مقدس قم است.

     

     

    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : picturessaeed | دسته : بندرریگ ، خاندان حیات داوودی بندرریگ